Korttiturvallisuus

Mitä minun tulisi tietää korttiturvallisuudesta?

Vastaus:

Meille on erittäin tärkeää, että tunnet olosi turvalliseksi kun käytät korttiasi. Korteilla tehdään liikkeissä ja verkossa päivittäin miljoonia ostoja, mutta hyvien toimintatapojen ansiosta asiakkaat joutuvat hyvin harvoin petoksen uhriksi. Jos jotain kuitenkin tapahtuisi, olet Diners Clubin jäsenenä suojassa taloudellisilta menetyksiltä, kunhan olet pitänyt hyvää huolta kortistasi.

Yleisiä turvallisuusohjeita:
  • Korttisi on arvoesine – pidä siitä hyvää huolta.
  • Ole erityisen tarkkana, jos joku vaatii ylimääräistä huomiotasi maksutilanteessa tai käteisnostoautomaatilla.
  • Älä kerro korttinumeroasi tai PIN-koodiasi kenellekään.
  • Tarkista aina ostotosite ennen allekirjoittamista ja säilytä kuitti itselläsi. Kun olet näppäillyt PIN-koodisi, olet hyväksynyt oston.
  • Laskun saatuasi tarkista, että se vastaa kuittejasi.
  • Sulje korttisi välittömästi jos se katoaa tai varastetaan! Soita numeroon +358 800 9 5555 (avoinna vuorokauden ympäri).

Täällä voit lukea lisää korttiturvallisuudesta. Tutustu myös pankkien yhteiseen korttiturvallisuussivuun.

Oliko tiedosta hyötyä sinulle?
Miten voin tuntea oloni turvalliseksi verkko-ostojen yhteydessä?

Vastaus:

Yleisiä turvallisuusohjeita, jotka on hyvä pitää mielessä verkko-ostojen yhteydessä:

  • Luottokortti on turvallisempi valinta kuin pankki- tai debit-kortti, sillä mitään ei veloiteta suoraan pankkitililtäsi.
  • Syötä korttitietosi vasta kun olet maksamassa, älä muissa yhteyksissä.
  • CVC on kolminumeroinen turvakoodi, jonka löydät korttisi kääntöpuolelta. Tarvitset koodia tehdessäsi ostoksia verkossa tai puhelimitse. CVC-koodin avulla voidaan varmistaa, että käytössäsi on fyysinen kortti eikä pelkkä korttinumero.
  • Monet liikkeet tiedottavat turvallisuuteen liittyvistä asioista verkkosivuillaan. Lue heidän ohjeensa tai ota heihin yhteyttä, jos et kyseisiä tietoja ei ole saatavilla.
  • Ota meihin välittömästi yhteyttä, jos havaitset tuntemattomia tapahtumia Omilla sivuillasi tai laskullasi. Näin voimme ratkaista asian mahdollisimman nopeasti.

Oliko tiedosta hyötyä sinulle?
Mitä tietojen kalastelu (phishing) tarkoittaa?

Vastaus:

Phishing tarkoittaa tietojen kalastelua esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse. Useimmiten sinua pyydetään kertomaan korttinumerosi ja/tai PIN-koodisi. Suosittelemme, ettet kerro korttiisi liittyviä tietoja ulkopuolisille.

Diners Club ei koskaan omasta toimesta soita sinulle ja tiedustele henkilökohtaisia tietojasi, kuten korttinumeroa kokonaisuudessaan tai PIN-koodia.

Oliko tiedosta hyötyä sinulle?
Mitä skimmaus tarkoittaa?

Vastaus:

Skimmauksella tarkoitetaan maksu- ja luotto-korttitietojen kopiointia. Magneettinauhan tiedot kopioidaan ja PIN-koodi otetaan talteen maksuterminaalin tai käteisnostoautomaatin läheisyydessä sijaitsevien piilokameroiden avulla. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että suojaat aina PIN-koodisi maksun tai käteisnoston yhteydessä.

Sirua käytettäessä (jolloin vain osa kortista syötetään terminaaliin) ei ole mahdollista kopioida kortin magneettinauhaa. Tällöin vältytään myös skimmaukselta.

Oliko tiedosta hyötyä sinulle?